A
La
modernitat líquida és un terme que ha definit Zygmunt Bauman,
sociòleg, filòsof i assagista polonès per a referir-se a la
societat actual. La descriu com una societat en la que tot és
inestable: el treball, l'amor, la política, l'amistat. És a dir
tots els vincles humans són provisionals i l'únic que hi ha a llarg
termini és un mateix. Vivim en un context en el qual cap idea té
temps per a solidificar-se i els objectes i les persones ens hem
convertit en béns de consum , i com a tals perdem utilitat una
vegada ja hem estat usats. Bauman observa que la felicitat s’ha
convertit en un desig individual i creiem que tot problema es pot
solucionar en una botiga.
Així
mateix, Tzvetan Todorov, historiador i pensador francès creu que la
idea del bé comú tendeix a desaparèixer degut a què les
democràcies actuals tenen un potent enemic a dins anomenat
desmesura: al seu entendre , el messianisme polític, el populisme i
l’ultra-liberalisme, són tres models de desmesura dels principis
democràtics. Això facilita que s’estigui imposant un nou sistema
de poder en el que l’esfera política està essent dominada per la
dels mercats. La ideologia ultraliberal ha associat la idea de
prosperitat a la de la llibertat d’aquests mercats. Els estats
democràtics estan al seu servei. Per Todorov el fonamentalisme
neoliberal liquida la societat.
Tots
aquests plantejaments ens poden semblar distants a la nostra
quotidianeïtat , però res més lluny de la realitat. Només cal que
posem l’atenció en els diferents estrats de la nostra societat i
ens adonarem que aquesta nova forma de viure ha fet forat. I d’una
manera preeminent ho ha fet en molts dels nostres joves i adolescents
. La liquiditat s’hi ha instal.lat amb força.
Créixer
en entorns líquids vol dir que la forma d’arribar als coneixements
i als aprenentatges es vol ràpida i si pot ser sense haver de passar
per les corbes pròpies de les dificultats que hi van implícites.
Però malauradament, sense passar-hi, l’aprenentatge simplement
s’evapora. Les noves tecnologies que ens són tan necessàries,
també tenen la seva cara fosca i constatem com molt d’aquests
adolescents i joves són dependents d’alguns d’aquests aparells.
A les seves mans es converteixen en peces d’usar i tirar, perquè
al cap de molt poc temps de consumir-los ja els troben obsolets i en
volen de nous. Els afecta a la seva capacitat de concentració: a
les aules i auditoris , enlloc d’escoltar , passen pantalles i
missatges contínuament, dispersant tota la informació rebuda. El
seu procés de formació se’n ressenteix. Si ho traslladem a
l’àmbit personal, la situació s’assembla: Es gaudeix a
l’instant, s’estima a l’instant, es viu a l’instant, en la
immediatesa, res perdura. Aquesta tendència líquida en el viure fa
difícil pensar en el bé comú i establir-se en el paradigma de la
interdependència. La desmesura ,que Todorov assenyala com l’enemic
de la democràcia, es troba perfectament còmode en la modernitat
líquida regnant.
Davant
d’aquesta realitat, educar la construcció personal d’un
adolescent és una necessitat . Cada jove ha de poder desenvolupar
allò pel que està cridat a ser a través de bastir el seu caràcter
que l’ha de fer capaç de regular-se, de saber surar en la
liquiditat. Aquesta construcció personal necessita d’uns valors
que el sostinguin i li serveixin de fortalesa. Els valors els tria i
els defineix cada família, i cada escola, i les societats, però
s’aprenen sobretot a través de l’exemple i la coherència i en
aquesta tasca hi som tots cridats.
Per
construir societats hospitalàries i menys hostils , ha d’arrelar
en les persones els valors que hi porten, els valors que davant dels
esculls no s’evaporen sinó que hi romanen per tocar terra ferma,
els valors que són, en definitiva, els que han construït la base
de la societat del benestar , potser avui massa apunt de diluir-se.
Teresa
Terrades.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada