Si
l’educació obligatòria té l’objectiu de formar ciutadans i el que més determina el nivell d’estudis
dels alumnes als 15 anys és el nivell socio-cultural de la família, no hi ha un
decalatge entre aquest objectiu i el que es fa a les aules?
Aquest interrogant
no admet una resposta unívoca perquè ens obliga a fer una reflexió a fons
del rol dels centres educatius en la
nostra societat. Àngel Pérez Gómez de la Universitat de Màlaga diu que l’escola
actual té moltes dificultats per generar coneixement aplicat i crític i per gestionar les actituds, les
emocions i els valors. Li critica que el
seu principal paper sigui el de reproduir habilitats mecàniques i rutinàries. Per
ell els coneixements han de ser eines per comprendre la realitat i per tant han de desenvolupar les capacitats
de cadascú per poder actuar en el món.
Aquesta
no és una preocupació del tot nova . A mitjans dels anys 90, des de la OCDE es
va començar a plantejar la necessitat que l’escola s’estructurés a través de
les competències, és a dir a través de combinacions
organitzades de coneixements, habilitats, actituds , valors i emocions. Aquestes
combinacions són sistemes de comprensió i d’acció. Cada alumne desenvolupa els
seus sistemes de comprensió. Només amb la transmissió de coneixements no podem
desenvolupar tots aquests processos.
La
OCDE va prioritzar ja aleshores tres
finalitats del sistema educatiu: Aconseguir
que els nois i noies actuessin de manera
autònoma, que sabessin treballar en grups socials cada vegada més complexes i
que sabessin utilitzar interactivament i de forma eficaç les eines i
instruments.
Em
voldria fixar avui específicament en dues d’aquestes finalitats: la de
l’autonomia personal i en la del treball de grups socials complexes. Pel que fa
al primer Ángel Pérez Gómez ens diu que l’autonomia és la capacitat que tenim
de construir criteris de comprensió i d’actuació . Això ens remet a la necessitat de fomentar
l’autoconeixement, l’autoestima i l’autoregulació de tots i cadascun dels nois
i noies. És clau per a l’autonomia personal, saber qui són , on s’encallen i
quines són les seves fortaleses per
recolzar-se en elles i debilitats per a superar-les. En definitiva, per poder estimar-se
com són. Aquest és l’eix bàsic per a saber-se autoregular. L’autoregulació permet
a la persona poder decidir com vol que sigui la seva vida. I està clar que en aquest sentit no valen les
excuses deterministes. Tal com diu Antonio Damasio, metge neuròleg investigador de les
emocions , “El cervell construeix
l’ésser humà i l’ésser humà construeix el cervell.” Res en un mateix és
inamovible.
Per
a fer-ho , necessiten l’adult de ben a prop que ha de valorar les diferències i
la diversitat de tots i cadascun dels nois i noies. Fins ara ens havia semblat
que l’ homogeneïtat era la base de la igualtat però això no garanteix la igualtat d’oportunitats. Enfront d’aquesta
idea, Ángel Pérez ens introdueix el
concepte de la de la igualtat d’equivalències, que entén que l’autonomia dels nois i noies s’ha de moure en
un equilibri entre responsabilitat i llibertat, des del respecte a la
diferència.
Els finlandesos, que sempre surten molt ben qualificats en els informes PISA treballen clarament en aquesta línia.
L’altre
finalitat, la del del treball en grups socials cada cop més
complexes, comporta aprendre a viure i conviure . I tota
convivència vol l’establiment d’ unes regles del joc. Escoltar, respectar
diferències, saber cooperar, resoldre conflictes de la vida quotidiana de
manera dialogada i democràtica és essencial per a aprendre a viure en grups
humans i per anar cap a una igualtat
real d’oportunitats. Les regles del joc s’han de fer entre tots. Ningú aprendrà
a viure de manera voluntària en grups humans si no hi ha una igualtat real
d’oportunitats.
Poques
qüestions en el món educatiu acaben essent veritats inamovibles, però el sol
fet de plantejar-nos-les i qüestionar-nos-les ens posen en la línia de la
millora. Acostar-nos millor a l’objectiu
de formar ciutadans autònoms en l’etapa obligatòria és una recompensa íntima i
alhora col.lectiva per tots els que ens movem en l’òrbita educativa, potser
massa en crisi ara mateix.
Teresa
a vegades depen del grup
ResponElimina